Sidor

onsdag 13 april 2011

Klassiker

I februari var det bokrea. Det kanske inte alla tror, men vi på biblioteket köper också in böcker till våra avdelningar under rean. Japp, det gör vi!

I år var det särskilt två "saker" jag ville köpa till barn och ungdomsavdelningen. Två boxar fulla med klassiker. En med Äventyrsklassiker och en med Uppväxtklassiker.

Vad är då klassiker? Jo, oftast (när det gäller litteratur) menar man sådana böcker som generation efter generation läser. Många menar till och med att det är sådana böcker alla SKA läsa, eller i alla fall känna till. Hur som helst har jag aldrig riktigt förstått det där med att behöva tvinga folk att läsa vissa böcker. För vill man läsa någonting riktigt bra, ja då ska man läsa en klassiker. När böckerna dessutom är så utomordentligt vackra som de i bokreaboxarna, ja då är det inte mycket att fundera över.


Jag har redan återknutit vänskapen med Nora i Agnes Cecilia - en sällsam historia och Jerusha Abbott (eller Judy som hon kallar sig) i Pappa Långben. Såå bra!

Jag ser också fram mot att läsa De tre musketörerna ut Äventyrsboxen. Den och Robin Hood är nämligen de enda böckerna jag inte läst förut. Kul!

Här kan man läsa mer om alla böckerna som ingår i boxarna. Och hos oss, på biblioteket, är det bara att komma och låna dem!

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar